Centrallager

OSD har etableret et centrallager som et led i den fortsatte styrkelse af konkurrencekraften i kæden. Lager, indkøb og sortimentsstyring styres efter moderne og dynamiske principper, der sikrer korrekt beholdning og rettidig levering.

Fakta:                                                                                                                                                                                                                                                                                 De fysiske rammer tæller 22.000 m2. De er fordelt på 9 haller, med pallereoler / blokstabling, samt en første sal med et zone-pluk anlæg. Fra centrallageret sender dagligt 1.000 kasser, samt 400 paller. (100.000 paller / 250.000 kasser årligt ) Vi benytter i dag GLS og Danske Fragtmænd, til forsendelse af henholdsvis pakker og paller, nationalt. Til et begrænset antal eksport-forsendelser benyttes Blue Water Shipping, som ligeledes står for vores import.

Leveringssikkerheden er høj. Danske Fragtmænd leverer 99,14 % næste dag inden kl. 14:00. Det samme gør sig gældende for GLS på pakkesiden. Alle forsendelser kan endvidere spores via track & trace.

Både GLS og Danske Fragtmænd laver adskillige scanninger på leverancen fra centrallager til kunde. ”Scan modtaget transportør, på sorteringsterminal, til tur, på distributionsbil, og leveret.”

Vi har bla. muligheden for følgende ekstra ydelser:
• Tidsbestemt levering (DOT - Delivery On Time)
• Kl 12:00 levering (levering inden kl 12:00)
• Telefonisk advisering
• Flex levering (levering uden underskrift)
• Indbæring

Lageret arbejder med et disponeringssystem, Slim4, der med 2 dimensionelle ABC kategoriseringer kan understøtte vores leveringssikkerhed. Vi leverer i dag generelt med 97% sikkerhed, og for A-varer over 98%.

Lageret styres af WMS-systemet, ASTRO. I ASTRO foregår alle transaktioner både ind og ud af lageret. Alt logges, således data kan genskabes, eller bruges statistisk.

Ovenpå WMS systemet, ligger der en PICK BY VOICE klient. (Vocollect). Denne klient håndterer alle ordre- pluk.
I praksis forgår det ved at plukkeren har et headset på, som er koblet op til WMS systemet. I headsettet får de så informationer om hvor de skal plukke, og hvor meget. På lokationen sidder et check ciffer der skal noteres ved pluk. Dette gør at risikoen for fejl er minimal. Fejl % ligger pt. på 0,16 %.

Der plukkes på gulvet 1300 linier dagligt. Dette sker af 7 medarbejdere på et skift. Der plukkes i både første og andet niveau, ved hjælp af en plukke truck, der løfter plukkeren 120 cm op, sammen med pallen.

Når ordren er færdigplukket, sættes pallen på vort helt nye automatiske folie anlæg, som har en kapacitet på 75 paller i timen. Efter foliering, overtages pallen af distributørens bemanding, der sikrer korrekt læsning i bil.

Der er plads til 25 plukkere ad gangen, på 3 skift, så vi kan sagtens håndtere større volumen.

I zonen plukkes der 1700 linier dagligt. Dette sker af 4 medarbejdere, på et skift. Zoneanlægget er meget effektivt. Varerne er delt op i ABC varer, således at de varer der plukkes hele tiden, er lige ved båndet.
Der sættes automatisk en label på forsendelses kassen med en stregkode på, der efterfølgende styrer kassen hele vejen på anlægget, og ned til pakkebordene. Der plukkes ca. 500 kasser dagligt.

Der er plads til 8 mand af gangen, på 3 skift, så vi kan sagtens håndtere større volumen.